Omega 3, dha, epa, hoe zit het eigenlijk?

De laatste tientallen jaren is het voedingspatroon van ons vee sterk veranderd. Om goedkoper vlees te kunnen produceren wordt er in de landbouw veel maïs en soja als veevoeder gegeven en eten koeien bijvoorbeeld steeds minder gras. Als gevolg hiervan krijgen wij te veel verzadigde vetten binnen, en relatief weinig van de gezondere meervoudig onverzadigde vetzuren.gras als voeding geeft omega 3

Een goede verhouding tussen omega-6- en omega-3-vetzuren in de voeding is belangrijk is voor onze gezondheid. Onderzoekers gaan er van uit dat de ideale verhouding tussen de 3:1 en 5:1 ligt. Ons typisch westerse voedingspatroon heeft een omega-6:omega-3 verhouding van tussen de 10:1 tot 30:1, dus dramatisch uit balans in de richting van omega-6-vetzuren. De meeste plantaardige oliën bevatten naar verhouding veel meer omega-6- dan omega-3-vetzuren. Voorbeelden zijn sojaolie, zonnebloemolie, arachideolie, maïsolie.
De belangrijkste omega-3-vetzuren voor het (menselijke) lichaam zijn:
• Alfa-linoleenzuur (ALA)
• Eicosapentaeenzuur(EPA)
• Docosahexaeenzuur (DHA)

Een plantaardige olie met een groot deel omega 3 is lijnzaadolie (57%). Het bevat voornamelijk ALA. Om de omega 3 uit lijnzaad goed op te kunnen nemen is het belangrijk dat het lijnzaad gemalen wordt. Ons spijsverteringsstelsel kan de zaadhuls namelijk niet verteren. Ook de combinatie met kwark blijkt de opname van omega 3 te bevorderen.

Wie veel ALA-rijke oliën of producten eet, zoals producten waarin raapzaad (canola) of lijnzaadolie is verwerkt, zal meer DHA en EPA in zijn lichaam aanmaken. Deze ALA vetzuren worden essentiële vetzuren genoemd, omdat ons lichaam ze zelf niet maakt en we ze dus in voeding tot ons moeten nemen. Omdat DHA in zeer geringe mate door ons lichaam wordt geproduceerd, worden ook deze vetzuren beschouwd als een essentiële voedingsstof.
Tekorten aan EPA zijn onder meer in verband gebracht met de volgende ziektes en / aandoeningen: depressie, bipolariteit, schizofrenie, ADHD en autisme. Het blijkt bijvoorbeeld uit onderzoekingen van de celmembranen van het zenuwstelsel van mensen met schizofrenie dat de gehalten omega-3- en 6-vetzuren verlaagd zijn.
Supplementering van DHA zou het risico op hart- en vaatziekten kunnen verkleinen door verlaging van het triglycerideniveau in het bloed. Tekorten aan DHA leiden tot verlaging van het serotonineniveau in de hersenen en worden geassocieerd met ADHD, de ziekte van Alzheimer en depressie. Supplementering van DHA zou dan ook kunnen helpen tegen deze ziekten. Ook tegen bepaalde kankers zou DHA kunnen helpen.

Uit een onderzoek van de Universiteit in Wageningen blijkt dat algenolie even gezond is als visolie. Gezien de toenemende vervuiling van vis, de overbevissing is algenolie een goed alternatief voor EPA en DHA. Dit is ook een goed alternatief voor kwetsbare groepen zoals zwangere vrouwen. Ook vegetariërs en veganisten kunnen naast het eten van lijnzaad en/of lijnzaadolie ook algenolie als supplement nemen om de verhouding tussen omega 3 en 6 te verbeteren. Hier kunt u deze algenolie kopen.

Bronnen:
Flax Oil As a True Aid Against Arthritis Heart Infarction Cancer and Other Diseases, Johanna Budwig
Boek: Uw brein als medicijn, David Servan-Schreiber
http://nl.wikipedia.org/wiki/Omega-3-vetzuren
http://www.voedingscentrum.nl/
http://www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/3058/algenolie-net-zo-gezond-.html

(Visited 366 times, 1 visits today)
0
Getagd met , , , , ,
1 Reactie op “Omega 3, dha, epa, hoe zit het eigenlijk?
  1. admin schreef:

    Ook een duidelijk verhaal over vetten en oliën!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*