Veel darmbacteriën zijn onze vrienden, die ons helpen om ons immuunsysteem op peil te houden en voedingsstoffen uit onze voeding op te nemen. De laatste 10 jaar is er een enorme sprong gemaakt in de kennis die er is over darmbacteriën.

Hoe komen we aan onze darmflora?

Via het geboortekanaal van de moeder worden darmbacteriën aan de baby doorgegeven. Vervolgens wordt het scala uitgebreid door de omgeving van het kind en de voeding. Eerst via de moedermelk en later via andere voeding én de dingen die het kind allemaal in z’n mond stopt. Langdarmflorazaam aan wordt het immuunsysteem in de darmen dan opgebouwd.
Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat kinderen die met dieren opgroeien en in een niet te schone omgeving hebben, eigenlijk het beste immuunsysteem opbouwen. Ook spelen in de zandbak en dan lekker met de handen in de mond schijnt positief te werken voor de darmflora..

 

Hoe kun je je darmflora verpesten?

  • Door antibiotica te gebruiken
  • Andere heftige medicijnen kunnen de darmflora ook verpesten, maar het is niet duidelijk welke wel en niet. In ieder geval medicatie die het immuunsysteem ondermijnen en bijvoorbeeld een chemokuur.
  • Door antibacteriële schoonmaak- en/of verzorgingsproducten te gebruiken.

Hoe koester je je darmflora?

  • prebiotische voeding (veel vezels)
  • probiotische voeding
  • probiotische drankjes
  • probiotische schoonmaak- en verzorgingsproducten
  • lekker te wroeten in de aarde met je handen
  • te zorgen dat je mondflora gezond is. Je mondflora slik je namelijk door en komt uiteindelijk in je darmen terecht.

Hoe zorg je er voor dat je mondflora gezond is?

  • gebruik een tandpasta die het evenwicht van je mondflora respecteert. Een milde tandpasta zonder fluor en schuimmiddelen bijvoorbeeld. Ik prefereer een ayurvedische tandpasta die vooral ook goed is voor je tandvlees.prebiotica
  • gebruik, als je een mondspoeling wilt gebruiken, een milde spoeling, zonder alcohol. Alcohol maakt je mond namelijk droog, terwijl speeksel er juist voor zorgt dat je mondflora in orde blijft en je tanden gezond. Zelf een mondspoeling maken met bijvoorbeeld Xylitol is een optie.
  • je kunt een product nemen met specifieke bacteriën die je mondflora kunnen verbeteren zoals Ultra Oral Probiotic Formula van Swanson. Deze bevatten zo’n 3 miljard levensvatbare organismen met o.a. BLIS K12, waarvan in onderzoek is aangetoond dat het positieve effecten heeft voor de mond-, neus- en keelgezondheid en een positief effect heeft op de frisheid van de adem.

Wat is een goede probiotica en hoe kan ik ze het beste innemen?

Er zijn diverse bacteriestammen onderzocht die positieve effecten hebben op de gezondheid. De meeste zijn melkzuurbacteriën, maar er zijn ook bacteriën geïsoleerd uit kaas, zuurdesem, gefermenteerde groente, humus en ook uit menselijk materiaal. Veel probiotica werken zogenaamd symbiotisch, wat wil zeggen dat ze elkaar ondersteunen en ieder een eigen taak hebben. Daardoor werken probiotica met meerdere stammen vaak beter.

Behalve meerdere stammen tegelijk te nemen, is het ook belangrijk om probiotica te nemen met voeding waarin de bacteriën zich thuis voelen, zoals yoghurt en/of vezels. Dit soort voeding wordt ook wel prebiotica genoemd. De hoeveelheid bacteriën is ook van belang. Hoe meer bacteriën, hoe beter het effect.

Het heeft ook niet zo veel nut om éénmalig een dosis probiotica te nemen, tenzij je net antibiotica hebt geslikt. Dan heeft zelfs één dosis waarschijnlijk effect.

Maar je kunt je voorstellen dat als je een tijdje achter elkaar dagelijks probiotica slikt, dit meer effect heeft en als je er voor zorgt dat je voeding voldoende prebiotische producten bevat, kan je het effect ondersteunen en er misschien wel voor zorgen dat de probiotica het evenwicht in je darmen verschuift naar een gezonde gevarieerde darmflora.

Prebiotica

Prebiotica zijn o.a. vezels waarin probiotica zich erg prettig voelen. Voorbeelden van probiotica zijn:

  • poeder van aardperen
  • artisjokken
  • vlozaad (psyllium) vezels
  • appelpectine
  • inuline

Dit rijtje zijn de prebiotica die vaak in de supplementenindustrie gebruikt worden. Er zijn ook simpele, goedkope prebiotica zoals appels, haver, koude aardappels of zuurkool. Alle plantaardige vezels zijn eigenlijk prebiotica, maar sommige werken wat beter dan andere.

Bij welke klachten kunnen probiotica helpen?

  • darmklachten zoals diarree, obstipatie, opgeblazen gevoel, flatulentie
  • psychische klachten: van depressie tot ADHD
  • ontstekingen
  • verstoord immuunsysteem, bijvoorbeeld bij eczeem, astma, allergieën en hooikoorts.

Als ik stop met inname van probiotica, komen mijn klachten dan terug?

Bij sommige mensen komen de klachten terug na het stoppen met probiotica. Dit kan een indicatie zijn dat de darmwand dusdanig is beschadigd dat er kleine gaatjes inzitten waardoor er moleculen uit voeding kunnen “weglekken” uit de darmen. Dit wordt een “lekkende darm” genoemd.

Je kunt dit herstellen door het GAPS dieet te doen. Dit dieet is gebaseerd op het idee dat je een tijdje voeding eet die de darmwand herstellen. Pas als de darmwand dan genezen is, wordt voorzichtig andere voeding toegevoegd waarmee een gezonde darmflora wordt opgebouwd.

Je darmflora veranderen gaat niet van de ene dag op de andere. Dus deze aanpak is geen “quick fix” maar een methode om op een gedegen manier je darmen en darmflora weer gezond te maken en daarmee de basis van je totale gezondheid.

Hoe belangrijk zijn darmbacteriën ?

De samenstelling van je darmflora kan van grote invloed zijn op je gezondheid. Zo is er bijvoorbeeld een resistente ziekenhuisbacterie “Clostridium difficile” die zeer hardnekkige diarree veroorzaakt waardoor mensen zeer ernstig ziek worden.

Een klein beetje ontlasting van een gezond persoon die oraal via capsules wordt ingenomen of via de anus met een klisma wordt ingebracht, blijkt een zeer effectieve remedie te zijn bij deze ziekte. Het is indrukwekkend hoe zo’n relatief kleine hoeveelheid gezonde darmbacteriën zoveel invloed hebben in de darm van de zieke persoon.

Deze methode is redelijk nieuw en lastig te onderzoeken bij andere ziektes, waardoor op dit moment deze “poeptransplantatie” alleen nog bij deze ziekte wordt gebruikt. Het is echter niet onwaarschijnlijk dat deze methode ook bij andere ziektes een effectief middel is om mensen te genezen. Op dit moment wordt er o.a. onderzoek gedaan naar immuunziektes, diabetes, ziekte van Parkinson en obesitas.

Een evenwicht tussen goede en schadelijke bacteriën lijkt belangrijk

Elk mens heeft weer een andere samenstelling van darmbacteriën. Zo blijken dikke mensen gedeeltelijk ander darmbacteriën te hebben als dunne mensen. In onderzoek is gebleken dat als je darmbacteriën van dunne muizen implanteert in dikke muizen, dat deze gewicht gaan verliezen bij een gelijk dieet. Er zijn verschillende darmbacteriën die kunnen ondersteunen bij gewichtsverlies. Zoals bijvoorbeeld de bacterie Akkermansia en Lactobacillus Gasseri.

Prebiotica en probiotica kunnen helpen om het evenwicht in je darmen te verbeteren en daarmee je immuunsysteem, spijsvertering en algemene gezondheid.

Een goed product met probiotica is bijvoorbeeld de Dr. Stephen Langer’s Ultimate 16 Strain Probiotic van Swanson health met 16 verschillende stammen, hier verkrijgbaar.

goede probiotica

Vind je dit onderwerp interessant en wil je er meer over weten? Dan is dit een leuk boek voor je:

boek over darmflora

 

 

(Visited 554 times, 1 visits today)
2