Probiotica, wat heb je er aan?

Het wordt in de wetenschap steeds duidelijker dat onze genen niet alles bepalen en zelfs behoorlijk flexibel zijn. Bepaalde genen kunnen “aan” of “uit” gezet worden door bijvoorbeeld stoffen die bacteriën in onze darmen produceren. Dat kan direct invloed hebben op ons immuunsysteem maar ook bijvoorbeeld op onze stemming.

Probiotica

We kennen allemaal wel de merken Activia, Actimel en Yakult, de probiotische yoghurt. Ieder mens met gezond verstand weet ook wel dat dit geen wondermiddelen zijn, waarmee je met één yoghurtje je darmflora aanpast. Wat we wel van de reclames leerden, is dat het iets met ons immuunsysteem te maken heeft.

De laatste jaren komen er steeds meer interessante berichten vanuit de wetenschap over de bacteriën populatie in onze darmen. Deze TED Talk over dit onderwerp is de zeer moeite waard om te bekijken:

Toen ik hoorde over de transplantaties van fecaliën waarmee mensen genezen van hele heftige diarree waar geen ander medicijn tegen helpt, was ik gefascineerd en ben ik me meer en meer in dit onderwerp gaan verdiepen.

Het evenwicht van “goede” en “slechte” bacteriën hangt vooral samen met “gezonde” en “ongezonde” voeding. Nuttige darmbacteriën die goed zijn voor ons immuunsysteem floreren op een vezelrijke voeding met veel groenten en fruit. Eenmalig een product met probiotica nemen en ondertussen fastfood eten, heeft dan ook weinig zin.

Toch blijkt steeds meer dat we wel degelijk snel invloed kunnen uitoefenen op onze darmflora. Dit is natuurlijk heel nuttig na bijvoorbeeld een antibiotica kuur waarbij de darmflora wordt verstoord.

Wat kunnen nu nog meer factoren zijn die onze darmflora verstoren of verstoord hebben?

  • geboren worden via een keizersnede
  • granen, voor sommige mensen
  • bestrijdingsmiddelen zoals bijvoorbeeld glyfosaat (in Roundup, maar ook heel veel andere merken)
  • chemische stoffen zoals bijvoorbeeld fluor
  • anti-bacteriële producten
  • medicijnen
  • ongezond eten en/of drinken

Probiotica innemen kan wel degelijk een positieve invloed hebben op je immuunsysteem, spijsvertering, stoelgang en zelfs je stemming. Ik zou je dan wel aanraden om een langere tijd een supplement te nemen met veel verschillende bacteriestammen zoals Bio-Kult en dit te combineren met prebiotica en een gezonde voeding met veel groenten en fruit.
Je kunt ook eenvoudig zelf probiotica maken in de vorm van bijvoorbeeld yoghurt.

Prebiotica

Prebiotica is de voedingsbodem van de probiotica en bestaat voornamelijk uit plantenvezels. Er zijn een aantal vezels waar de gezonde darmbacteriën uitermate gek op zijn:

  • Inuline: zit onder andere in wortels van bepaalde planten zoals aardpeer, artisjokken en schorseneren.
  • Fructo-oligosachariden (FOS): zit o.a. in bananen ,prei ,asperges en uien.
  • Galacto-oligosachariden (GOS): zit o.a.in peulvruchten en sommige noten.

In het dagelijks eetpatroon betekent het veel groenten, noten en fruit eten. Vooral appels en peren zijn ook erg vezelrijk en als groente is natuurlijk zuurkool een onovertroffen prebiotica en probiotica in één (haal wel ongepasteuriseerde zuurkool bij de Bio winkel of de groentenboer).

Darmflora beïnvloedt ook ons gedrag

Oké, darmflora beïnvloedt ons immuunsysteem, maar recentelijk is ontdekt dat bacteriën in onze darmen niet alleen ons immuunsysteem maar ook onze hersenen en onze stemming kunnen beïnvloeden. Zie deze TED talk:

Voor mij is deze kennis een inspiratie om goed voor mijn darmflora te zorgen.

Hoe zorg je goed voor je darmflora?

  • eet veel vezels uit groente, fruit en noten
  • eet yoghurt verrijkt met probiotica
  • eet ambachtelijke goede kwaliteit kaas
  • eet regelmatig ongepasteuriseerde zuurkool
  • drink ook eens kefir of brooddrank (Kanne Brottrunk, te verkrijgen bij de biowinkel)
Getagd met ,
0 reacties op “Probiotica, wat heb je er aan?
1 Pings/Trackbacks voor "Probiotica, wat heb je er aan?"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*