Vanuit je hart leven. Hoe doe je dat?

Als je vanuit je hart leeft, komt je gevoel overeen met je daden. Je bent wie je wilt zijn.

In onze drukke maatschappij, waarin er van jongst af aan veel van ons verwacht wordt, raken we soms een beetje van ons eigen pad af. We werken om geld te verdienen, om onze hypotheek te betalen, om te zorgen dat onze kinderen het goed hebben etc. Voordat je het weet zit je in een soort “ratrace” waarbij je geen tijd meer hebt om even stil te zijn en te voelen wat je nu eigenlijk wilt.hartcoherentie

Herken je dit? Zou je ook wel meer vanuit je hart willen leven? Begin dan met eens met te gaan “voelen” vanuit je hart. Dit kun je heel goed oefenen met behulp van hartcoherentietechnieken. Dit is een techniek waarbij je door regelmatig te ademen, je te concentreren op je hart en een positief gevoel uit je herinnering terug te halen, een coherent hartpatroon krijgt. Met deze technieken kun je met een oefentijd van 10 minuten per dag al een verandering te weeg brengen en het is makkelijk te integreren in het dagelijks leven. Je kunt het bijvoorbeeld in de auto doen, of als je op de bus wacht. Lees hier meer over hartcoherentie.

Woon je in de buurt van Arnhem? Dan kun je op 16 November kennis maken met hartcoherentie en de apparatuur die hartcoherentie meet.

Andere manieren om meer te gaan voelen zijn bijvoorbeeld:

  • Meditatie
  • Mindfulness
  • Genieten van de natuur

Hoe meer je voelt, hoe meer je er achter komt wat wel en niet “goed” voelt. De volgend stap is het maken van keuzes die “goed” voelen. Dat zijn soms kleine dingen zoals het veranderen van een slechte eetgewoonte, maar soms ook grote dingen zoals bijvoorbeeld een bedrijf starten.

Hoe dan ook, het is altijd een proces, zoals het hele leven een proces is. Zelfreflectie en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven zijn logische gevolgen van “meer gaan voelen”. Ongetwijfeld komen er ook minder leuke gevoelens naar boven, zoals pijn, schuldgevoelens, woede etc. Het onderdrukken van dit soort emoties levert veel stress op in ons lichaam. Als we de moed hebben om deze gevoelens toe te laten, écht te voelen, er naar te kijken en vervolgens los te laten, voelen we bevrijding en ontspanning.

Je “goed” voelen heeft ook veel te maken met onze eigen perceptie van dingen, we kunnen bijvoorbeeld het glas is halfvol of halfleeg zien. Je kunt leren door bewust te ademen en positieve gevoelens te voelen om je “goed” te voelen. En je kunt er voor kiezen om daar een gewoonte van te maken. Dit vraagt wel oefening en discipline, het is een leerproces waar je moeite voor moet doen, net zoals je moeite moest doen om te leren schrijven en rekenen op de lagere school. Hiermee kun je andere gewoontes zoals bijvoorbeeld “altijd beren op de weg zien” ontleren.

Meer weten over het leven vanuit je hart? Volg mij op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*