Leren mediteren, hoe en waarom?

Wat is mediteren?

Er zijn vele soorten meditaties, zenmeditatie,aandachtsmeditatie, boeddhistische, hindoeïstische, christelijke etc. De overeenkomst tussen deze vele vormen is eigenlijk dat je je aandacht ergens op richt (ademhaling, hart, geluid) en in een regelmatig patroon ademt. Doordat er zo veel verschillende soorten van meditatie zijn, is het moeilijk om onderzoeken te vergelijken maar er zijn er vele die positieve bevindingen laten zien.

Bijvoorbeeld: een recente studie op de Universiteit van California (UCLA) suggereert dat mensen die mediteren sterkere verbindingen tussen hersengebieden hebben en minder leeftijdsgebonden hersenatrofie vertonen. Daarnaast vormen zich sneller elektrische signalen in de hersenen. Deze effecten zijn duidelijk aanwezig in het gehele brein, niet alleen in specifieke gebieden.

Andere positieve effecten meditatie:

  • Beter immuunsysteem
  • Beter slapen
  • Beter kunnen ontspannen
  • Helderder kunnen denken
  • Tot rust komen
  • Minder piekeren

Nadelen:

  • Het kost vaak veel tijd
  • Je weet niet of je het goed doet

Hoe kun je mediteren?

Je kunt je aansluiten bij een meditatiegroep. Er zijn vele soorten meditatiegroepen zowel oosters als christelijk georiënteerd. Je zou kunnen zoeken naar een groep bij je in de buurt die je aanspreekt.

Op eigen houtje beginnen kan natuurlijk ook. In dat geval raad ik je aan een meditatiehulpmiddel aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de Emwave2 waarbij je ook nog een Meditatiegids cadeau krijgt. Hiermee meet je als het ware of je het goed doet en kun je snel vorderingen maken. Je kunt hiermee zelfs bij 5 a 10 minuten per dag positieve effecten bewerkstelligen.

Zijn er ook vervelende bijverschijnselen?

De meeste mensen bemerken eigenlijk direct alleen maar positieve effecten, hoewel het soms wel een beetje kwetsbaar voelt en dat kan een beetje eng zijn in het begin. Vaak ga je dieper ademen en daardoor voel je meer en beter. Dit kan soms ook betekenen dat je minder leuke gevoelens gaat voelen. Door je te blijven concentreren op je ademhaling zul je gaan merken dat je dit gevoel gewoon kunt voelen en dat het weer voorbij gaat. Je wordt door de rustige ademhaling niet overmand door de gevoelens en raakt niet in paniek. Het helpt vaak wel om in het begin een meditatiehulpmiddel te gebruiken zodat je makkelijker je regelmatige ademhaling vast kan houden.

Bron: http://www.lef.orghttp://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie

(Visited 35 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.