Zelfgemaakte yoghurt is probiotisch

Yoghurt zelf maken is echt niet moeilijk! En je hebt de dure probiotische yoghurtdrankjes echt niet nodig om de probiotica binnen te krijgen. Maak gewoon zelf je super gezonde yoghurt om je darmflora optimaal te houden.

Fabrieksyoghurt versus zelfgemaakte yoghurt

In fabrieksyoghurt zitten slechts 2 soorten melkzuurbacteriën. Als je zelf yoghurt maakt en daar een capsule met een goede probiotica (bijvoorbeeld deze probiotica) bij doet, dan maak je een super gezonde en lekkere yoghurt.
Zelf yoghurt maken is heel eenvoudig als je een yoghurt bereider hebt. Ik ben voorstander van de stroomloze versies zoals de My.Yo. Dit is een goed geïsoleerde bak waar een binnenbak in zit. Je giet er een hoeveelheid kokend water in en dit water houdt de binnenbak (waar de melk met de starter in zit) 24 uur op de juiste temperatuur. Je kunt starter zakjes kopen met yoghurtculturen, maar ik doe het altijd gewoon met een klein bakje biologisch yoghurt.
Stap voor stap gaat het zo:

  1. Doe volle, het beste biologische melk (houdbare melk werkt het beste) in de binnenbak en roer er een klein bekertje jogurt door heen en de inhoud van één of twee goede probiotica capsules bij.
  2. Doe een liter kokend water in de yoghurt maker.
  3. Doe de binnenbak in de buitenbak en draai dicht.
  4. Wacht 24 uur en klaar is je zelfgemaakte probiotische yoghurt

 

De My Yo Yoghurt maker die hier getoond wordt is te koop bij Amazon.de

Waarom volle melk?

Boeren weten al lang dat varkens het snelst aankomen van diëten die magere melk bevatten. Uit de Farmer’s Cyclopedia van Vee, gepubliceerd in 1912:
Magere melk is een van de meest waardevolle voedingsmiddelen op de boerderij voor het vetmesten van varkens. Samen met maïs of een ander graan is een bijna ideaal rantsoen gevormd. Varkens genieten van rantsoenen gemengd met magere melk. Als gevolg van het werk van vijf jaar voeden met magere melk bij het station van New York aan de Cornell, wordt geconcludeerd dat de meest economische rendementen zijn behaald wanneer de melk wordt gevoed met maïsmeel.
Je zou kunnen denken, magere melk en granen zijn goed voor het vetmesten van varkens, maar hoe zit het met de mens? In feite zijn er studies die suggereren dat het hetzelfde is bij mensen. In de publicatie Milk, Dairy Fat, Dietary Calcium and Weight Gain, A Longitudinal Study of (12,829) Adolescents, Catherine Berkey et. al. wordt geconcludeerd:
… In tegenstelling tot onze hypothese, werden calcium met 1% magere melk geassocieerd met gewichtstoename, maar melkvet niet …
OK, dus volle melk maken kinderen niet dik, maar hoe zit het met volwassenen?

Afvallen van volle melk?

Onderzoekers van Stockholm Karolinska Institute hebben een studie uitgevoerd die de eetgewoonten van meer dan 20.000 Zweedse vrouwen gedurende een decennium hebben gevolgd. Het bleek dat vrouwen die volle melk of kaas geconsumeerd hadden een lagere Body Mass Index (BMI) hadden dan de rest van de groep. De resultaten waren overtuigend genoeg voor de onderzoekers om te concluderen dat een glas volle melk dagelijks het gewichtstoename met 15% verminderd en een deel volvette kaas per dag de gewichtstoename verlaagd met 30%. Alicja Wolk, hoogleraar aan het Karolinska Instituut verklaarde: “De verrassende conclusie was dat een verhoogde consumptie van (volvette) kaas betekende dat vrouwen met overgewicht gewicht verloren.”
Een verklaring zou kunnen zijn dat melkvet een dusdanig verzadigend effect heeft dat de “trek” verdwijnt en er minder andere dikmakende voeding wordt gegeten.

Geniet van kaas

In rauwmelkse kaas zitten ook nog enzymen die goed zijn voor de vertering. De Fransen hebben veel rauwmelkse kazen maar ook in ons eigen land worden er bijzondere rauwmelkse kazen gemaakt. Kazen met een stempel ‘boerenkaas’ is altijd van rauwe melk gemaakt.
Een heerlijke kaas die de prijs heeft gewonnen van beste belegen kaas van 2013 is de kaas van Remeker, die gemaakt is van de melk van Jersey koeien die een prachtig leven hebben, en zelfs hun horens (opslag van mineralen) houden . Hun voer bestaat uit veel gras, kruiden en geplette granen. Link naar Remeker kaas.

Lactose intolerantie

Toch zijn melkproducten niet voor iedereen. De meeste mensen (80-90%) in de noordelijke regionen van Europa kunnen vaak wel goed tegen melkproducten, maar mensen uit Azie en Afrika kunnen veel vaker niet tegen melk.
In yoghurt zit trouwens nauwelijks lactose omdat de melkzuurbacteriën deze hebben opgegeten.
Meer informatie hierover vind je op Wikipedia

Melk minder gezond dan yoghurt

In een onderzoek, uitgevoerd in Zweden, toonden vrouwen die meer dan drie glazen per dag dronken, eigenlijk sneller botten braken dan mensen die minder melk gedronken.
De onderzoekers waarschuwden dat hun werk slechts een trend aangeeft en niet mag worden opgevat als een bewijs dat een hoge consumptie van melk fracturen veroorzaakt. Factoren zoals alcohol en gewicht zouden waarschijnlijk ook een rol spelen, zeiden ze.

Tweemaal hogere kans op bot fractuur

Melk wordt al vele jaren aanbevolen als een goede bron van calcium, maar studies die onderzochten of het leidt tot sterkere botten en minder breuken hadden tegenstrijdige resultaten.
“Degenen die een hoge inname van melk hadden, hadden ook een 50% hoger risico op een heupfractuur ” zei Prof Karl Michaelsson van de Uppsala University
Een team van wetenschappers in Zweden onderzocht de voedingsgewoonten van 61.400 vrouwen in 1987-1990 en 45.300 mannen in 1997 en vervolgens controleerde ze hun gezondheid de jaren daarna.
Deelnemers werden gevraagd om vragenlijsten in te vullen over hoe vaak ze gewone voedingsmiddelen zoals melk, yoghurt en kaas consumeerden over een periode van één jaar.
Onderzoekers hielden vervolgens bij hoeveel personen breuken ontwikkelden en hoeveel deelnemers in de jaren daarna stierven.
In de 20 jaar durende follow-up periode waarin de vrouwen werden gevolgd die meer dan drie glazen of 680 ml melk per dag dronken, hadden deze meer kans op fracturen dan degenen die minder melk dronken..
De veel melk drinkende groep hadden ook een hoger risico op overlijden.
Prof Karl Michaelsson, hoofdonderzoeker aan de universiteit van Uppsala, zei: “Vrouwen die drie of meer glazen per dag dronken hadden een tweemaal hogere kans om te sterven aan het eind van de studie dan degenen die minder dan één glas melk per dag gedronken hadden.
“En degenen die een hoge inname van melk hadden had ook nog een 50% hoger risico op een heupfractuur.”
Mannen werden gedurende gemiddeld 11 jaar na het eerste onderzoek gevolgd en deze resultaten toonden een soortgelijk maar minder uitgesproken tendens.

Yoghurt laat tegenovergesteld patroon zien

Wanneer gefermenteerde melkproducten zoals yoghurt werden beschouwd, werd het tegenovergestelde patroon waargenomen – mensen die meer verbruikten, hadden een lager risico op fracturen.

De goede bacteriën zorgen er voor dat wij als mens de goede voedingsstoffen uit de melk beter kunnen verteren en de calcium beter opneembaar wordt.

Kwaliteit bepaald door de voeding van de koe

De kwaliteit van melk wordt vooral bepaald door wat de koe eet. Zie ook dit artikel op Foodlogmelk van gras gevoerde koeien. Zo zijn soja en maïs geen optimale voedingsmiddelen voor een koe. De beste melk krijg je van koeien die gras eten, en het allerliefst nog van een sappige weide waarop nog kruiden groeien. Hoe beter de voeding van de koe, hoe meer gezonde vetzuren er in de melk zitten. En dat geldt dan natuurlijk ook voor de yoghurt die je er van maakt…

De melk hier rechts op het plaatje is gekeurd door een Duits bureau en als één van de kwalitatief beste melken beoordeeld. Helaas alleen in Duitsland verkrijgbaar bij de DM.

(Visited 5.851 times, 1 visits today)